Skip to main content

מתאים לי להתקדם

להוביל שינוי במציאות סוערת

הכשרה למנהיגות ייעוץ והנחייה בגישה דיאלוגית

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 255 שעות אקדמיות

מתכונת הקורס

פרונטלי

מנהל הקורס

רתם עפר

להוביל שינוי במציאות סוערת

אודות

תוכנית לימודי תעודה המקנה ידע תיאורטי ומעשי ומכשירה א.נשים בעמדות השפעה ליזום להוביל ולהנחות תהליכי שינוי בתנאים מורכבים, מתוך חיבור ל 3 מקורות ידע ייחודיים ועכשוויים  - 

1. תיאוריית U - מודל למנהיגות קשובה, יצירתית ושיתופית
2. פיתוח ארגוני דיאלוגי  
3. הנחיית קבוצות גדולות בגישה השתתפותית  

עבודה בגישה דיאלוגית הנה גישה ייחודית, מותאמת למציאות מורכבת, מאפשרת עבודה עם כל חלקי המערכת  ומובילה ליישום שינויים בצורה אפקטיבית במיוחד בארגונים ובקהילות. הגישה מבוססת על עבודה תוך-אישית ובין -אישית עם חכמת השלם, יש בה טכניקות מגוונות המזמינות למעורבות ולשותפות של רבים ושונים בעשייה ובהנהגה. 

גישה זו קיימת בעולם המנהיגות והפיתוח הארגוני מאז שנות ה 80, אולם צברה תאוצה והתפתחות בעשור האחרון, עם העלייה בתנאי המורכבות ואי הודאות שאנו חווים בעולמנו. קצב השינויים ואופיים מחייבים אותנו לחשוב ולפעול בפרדיגמת עבודה אחרת מפרדיגמת "השליטה והסמכות" שניהלה את העולם במשך שנים.

תכנית ההכשרה מכוונת להכשיר אנשי ונשות מקצוע בתחומי הניהול, ההנחייה והייעוץ לעבוד עם כל המערכת להנעת שינויים ופריצות דרך, בכל גודל של קבוצה. (מבודדים ועד מאות). יחד נלמד להוביל שינויים בתוך מערכות מורכבות, בתנאים של אי וודאות, בזמן קצר ובהשתתפות רחבה. בוגרי ובוגרות התוכנית יוכלו להנהיג ולהנחות תהליכים שינוי אסטרטגיים בגישה המותאמת למציאות הסוערת אותה אנו חווים בארץ ובעולם.

מטרות הלמידה

  1. הקניית בסיס תיאורטי, ידע מעשי, ומיומנויות יסוד, להובלה והנחיה בגישה דיאלוגית עם "כל המערכת בחדר".
  2. הכשרת יסוד בתיאוריית U, המהווה בסיס רעיוני ומקנה ידע מעשי ייחודי להובלת שינויים במאה ה 21.
  3. הכשרה מלאה ב 3 מתודולוגיות בסיס להנחיה השתתפותית של קבוצות גדולות יחד עם חשיפה למגוון טכניקות מעשירות בתחום.
  4. מתן מסגרת להתנסות מעשית (פרקטיקום) בעיצוב, השתתפות והנחיית כינוס בגישה דיאלוגית - השתתפותית במציאות מורכבת.  
  5. מתן מסגרת להתפתחות אישית וגיבוש זהות מקצועית למנהיגות ולהנחייה דיאלוגית במצבים מורכבים.
  6. יצירת מסגרת להשתייכות לרשת מקצועית תומכת, המסייעת בפיתוח מקצועי ואישי במהלך התכנית ואחריה.

הכירו את סגל ההוראה שלנו

רתם עפר – מנהלת התכנית יועצת לפיתוח ארגוני בגישה דיאלוגית. מאז 2006, מקדמת תפיסות ופרקטיקות של מנהיגות דיאלוגית בארגונים עסקיים, ציבוריים וחברתיים.  מפתחת ומיישמת מודלים של שינוי מערכתי המבוססים על חיבור עמוק לייעוד משותף, ועל מנהיגות משותפת המחוללת פריצות דרך באמצעות להט ואחריות של כל בעלי העניין. מייסדת כנס "קוד פתוח" למנהיגות השתתפותית בישראל, יוזמת ה HUB הישראלי הראשון של תיאוריית U בישראל, וממובילות הקהילה המקצועית לגישה זו בישראל. בוגרת לימודי תואר שני בחוג לפסיכולוגיה חברתית באוניברסיטת בר-אילן. בוגרת הכשרות מקצועיות רבות בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה האינדיבידואלית, המנהיגות ההשתתפותית וגישות יצירתיות לשינוי ופיתוח אישי ומערכתי. מייסדת שותפה ומורה בתכנית להנחיית קבוצות גדולות באוניברסיטת אריאל.

לפרטים נוספים אודות רתם 

טובה אורבוך - יועצת לפיתוח ארגוני דיאלוגי כבר למעלה מ45 שנים. הביאה את טכנולוגיית המרחב הפתוח לישראל ומאז 1999 חלוצה בישום גישה דיאלוגית ומתודולוגיות השתתפותיות לפיתוח ארגוני בארגונים ובקהילות. שותפה לחזית הפיתוח של התחום בארץ ובעולם.  מעצבת ומנחה תהליכי שינוי מואצים תוך עבודה עם כל המערכת בחדר במתודולוגיות שינוי פוריות (Generative)  המחוללות תוצרים מפתיעים לאתגרים מורכבים בזמן קצר.  טובה ייסדה, לימדה ומלמדת פיתוח ארגוני דיאלוגי והנחיית קבוצות גדולות, כמו גם פיתוח אישי של אנשי מקצוע, במגוון תוכניות הכשרה אקדמיות וחוץ אקדמיות בארץ ובעולם. בכלל זה תכנית MA ליעוץ ארגוני באוניברסיטת תל אביב ולה"ב .  תרמה מאמרים ופרקים לספרים בתחום. בשנת 2021 פורסם ספרה המתאר את משנתה התיאורטית ואת תהליך העבודה הדיאלוגית צעד אחד צעד הלכה למעשה. הספר מתעכב בדגש מיוחד על שלבי הכניסה וקשירת החוזה-Initiating and inviting Generative Change: Entry and Contracting for Emergent Outcomes in Result Driven Organizations (BMI Dialogic OD series, 2021).

יוזמת, מייסדת שותפה ומנהלת אקדמית של התוכנית להנחיית קבוצות גדולות 2019-2022 .

לפרטים נוספים אודות טובה 

ד"ר דניאל שני -  מייסדת שותפה בעמותת  BeDo, הפועלת לקידום מנהיגות מבוססת הקשבה, לגיבוש דרכי התמודדות חדשות עם אתגרי החברה בישראל. פעילות העמותה מבוססת על מודל U למנהיגות יצירתית ושיתופית, אשר פותח באוניברסיטת MIT בארה"ב ומשפיע על ארגוני ענק, ממשלות, קבוצות ויחידים ברחבי העולם. דניאל בעלת ניסיון עשיר בניהול ארגונים חברתיים העוסקים בפיתוח יכולות להובלת תהליכי שינוי. חברה בצוות הגלובלי של המוסד שמקדם את תיאורית ה־U  בעולם, ה־ Presencing Institute . דניאל בוגרת הכשרות בינלאומיות של מכון PI למנהיגות בגישת תיאוריית U. בעברה, כיהנה כמנכ"לית "אקורד: פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי", ולפני כן הקימה וניהלה את מרכז מנדל למנהיגות בצפון. לדניאל דוקטורט במדע המדינה מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב. המחקר, שעסק בהתפתחות מוטיבציה למעורבות אזרחית, זיכה אותה בפרס Best Dissertation Award in Political Psychology  של האגודה האמריקאית למדע המדינה. בעברה עבדה דניאל במכון הישראלי לדמוקרטיה, שם הובילה את תהליך הפיתוח של מדד הדמוקרטיה הישראלית ולפני כן הייתה עיתונאית במשך כעשור.

ד"ר יעל בר-לב - מייסדת שותפה בעמותת  BeDo, הפועלת לקידום מנהיגות מבוססת הקשבה, לגיבוש דרכי התמודדות חדשות עם אתגרי החברה בישראל. פעילות העמותה מבוססת על מודל U למנהיגות יצירתית ושיתופית, אשר פותח באוניברסיטת MIT בארה"ב ומשפיע על ארגוני ענק, ממשלות, קבוצות ויחידים ברחבי העולם. יעל בוגרת הכשרות בינלאומיות של מכון PI למנהיגות בגישת תיאוריית U, חברה בצוות הגלובלי של המוסד שמקדם את תיאוריית U בעולם, ה - Presencing Institute.  מלווה מנהיגים, מנהלים וצוותים מובילים בתהליכי התמקצעות והתחדשות. לאורך שנים מִלאה שורה של תפקידים כחברת סגל במכון מנדל למנהיגות, הובילה פרויקטים בינלאומיים במרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן־גוריון ובמחלקה להוראת המדעים בטכניון. בעלת דוקטורט בחינוך מאוניברסיטת תל־אביב, שבו עסקה בהעברה בין־דורית של זהות ושייכות יהודית במשפחות חילוניות. בוגרת בית־ספר מנדל למנהיגות חינוכית.
לפרטים נוספים אודות פעילות עמותת Bedo ופעילותן של ד"ר דניאל שני וד"ר יעל בר-לב לחצו כאן  

דפנה בראשי אייזן –  בעלת תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית. מזה 23 שנה מלווה מנהלים, צוותים וארגונים בתהליכי שינוי, למידה וצמיחה. מתמחה בהנחיית קבוצות גדולות (כל המערכת בחדר) בשיטות דיאלוגיות מתוך אמונה בחכמת האדם וחכמת המפגש. מתמחה בהנחיית קבוצות דיאלוג ושיח בין מגזרים שונים בחברה הישראלית. מנחה תהליכים השתתפותיים בקהילות ובמערכות חינוך. מלווה אנשים באופן פרטני בתהליכי אימון לשינוי קריירה.

הקורס מנוהל על ידי המדור לתוכניות מובנות ולימודי תעודה

קהל היעד

התוכנית מתאימה למנחים ומנחות, יועצים ויועצות, מנהלים ומנהלות, פעילים ופעילות בשדה החברתי  עם ניסיון קודם בעבודה עם ארגונים, קהילות וקבוצות.

מתקבלים בברכה בעלי ובעלות ראש פתוח, נכונות להתבוננות עצמית, סקרנות וחיפוש דרכים מקצועיות חדשניות להובלה והנחיה.

 

תנאי הקבלה

  • תואר ראשון (תתכן חריגה מתנאי זה במקרה של ניסיון משמעותי בעשייה עם קבוצות, בכפוף לראיון קבלה אישי).
  • סדרי רישום: העברת קו"ח, מילוי שאלון אישי וראיון אישי.

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 255 שעות אקדמיות

210 שעות פרונטליות.
45 שעות הדרכה והתנסות מעשית.

יום שני : בין השעות 16:30  עד 21:00 (מפגשים פרונטלים). (20 מפגשים אחת לשבוע).
ימי חמישי : בין השעות 08:30  עד 18:00 (4 מפגשים בשנה).
יום שישי: בין השעות 8:30 עד 12:30  (4 מפגשים בשנה).

255

עלות

עלות הקורס: 18,000 ש"ח

תעודה

למסיימים תוענק תעודה מטעם אוניברסיטת בר-אילן. 

דרישות התוכנית לשם קבלת תעודה:

  • השתתפות ב 80% ממפגשי הלימוד החד יומיים.
  • 100% השתתפות ב 4 אירועי למידה מרוכזים (חמישי-שישי).
  • השתתפות בהתנסות מעשית קבוצתית. (דורש פניות לפגישות Zoom מחוץ לשעות התכנית הפורמליות)
  • קריאה של חומרים מקצועיים והאזנה לווידאו באנגלית ובעברית.
  • תרגולים בזוגות ובתתי קבוצות בין מפגשים.
  • הגשת 2 עבודות בהיקף בינוני. עבודה אחת אישית ואחת קבוצתית. (תכולת העבודות  - סקירת ספרות, ראיון עם אנשי מקצוע, ניתוח תוכן ורפלקציה אישית).

נושאי הלימוד

התוכנית בנויה מ- 4 פרקי למידה מרכזיים:
  1. הנחת תשתיות לעבודה דיאלוגית.

    * ההקשר והצורך בעבודה דיאלוגית במאה ה21. 
    * מושגי יסוד בעבודה דיאלוגית.
    * פרקטיקות יסוד דיאלוגיות - ארבע רמות הקשבה, מסעות חקר.
    * תיאוריית U - תיאוריית שינוי ומנהיגות - להנהיג מתוך העתיד המתהווה.
    * מתודולוגיה מובילה - תיאוריית U.

  2. לפתוח מרחב להתארגנות עצמית, להתהוות ולנביעה של החדש.

    * תיאוריות שינוי במצבים מורכבים.
    * התארגנות עצמית, נביעה והתהוות כבסיס ליצירת סדר חדש במציאות על סף הכאוס.
    * הקשר בין מדעי הטבע, מדעי החברה והפיתוח הארגוני להבנת סביבה מורכבת.
    * מתודולוגיה מובילה - מרחב פתוח Open Space Technology.

  3. לפעול מתוך ה"יש" והאפשרי. 
    * חקירת כוח החיים והחיוניות הקיים בכל מערכת.
    * תהליכי הבנייה חברתית ושימוש בכוח השפה כמחולל שינוי.
    * הנעת שינוי מחולל במציאות מורכבת באמצעות יצירת תמונת עתיד מיוחל, ובאמצעות חיבור לכוחות חיים וחיוניות.
    * מתודולוגיית מובילה - חקר מוקיר Appreciative inquiry.
     
  4. עבודה עם השלם, האישי והמערכתי. 
    * הזמנה וחיבור של בעלי עניין מגוונים לעבודה משותפת.
    * קהילה, ארגון ורשת כצורות שונות של התארגנות אנושית – מושגי יסוד ויישומים שונים ומשותפים
     לכל צורת התארגנות.
    * עבודה מתוך מודעות והקשבה עמוקה לעצמי, לאחר, לסביבה, לשלם.
    * מתודולוגיה מובילה  - "קפה עולמי" World Cafe. 
    * כלי - "קליידוסקופ אירגוני" 
     

    הפרקים הנם אינטגרטיביים. כל פרק מהווה נדבך יסודי בעבודה דיאלוגית
    הלמידה בכל פרק כוללת : ידע תיאורטי, ידע מעשי, מיומנויות ליבה , תהליכי מודעות והתפתחות אישית, מתודולוגיה מרכזית.
    תוכן מפורט של כל פרק משתנה משנה לשנה ומקבוצה לקבוצה, מתוך הקשבה למה שחי ורלוונטי בעת ההתרחשות בפועל.

ניהול הקורס

רתם עפר

ניהול אקדמי

רתם עפר

מרצים נוספים

טובה אורבוך, ד"ר דניאל שני, ד"ר יעל בר-לב, דפנה בראשי אייזן

תאריך פתיחה

02/11/2023 - בוקר
08:30 - 18:00
חמישי

03/11/2023 - בוקר
08:30 - 12:30
שישי

18/12/2023 - ערב
16:30 - 21:00
שני

מידע נוסף

  • יתכן אירוע למידה מחוץ לקמפוס (חמישי-שישי) במרחק נסיעה של עד שעה מהאוניברסיטה.
  • ניתן לרכוש תו חניה שנתי במחיר מוזל 
     

     

    להאזנה לפודקאסטים מאת מרצות הקורס:

  1. מרחב פתוח כמאפשר תהליכי שינוי עם טובה אורבוך
  2. מנהיגות מבוססת הקשבה עם דניאל שני ויעל בר לב
  3. כולנו בחדר לכל אחד יש קול עם טובה אורבוך