Skip to main content

אני רוצה לקבל עוד פרטים

כל השדות המסומנים בכוכבית הינם חובה*

הכשרת מנחי קבוצות ומובילי שיח בחברה הדתית לאומית

בשיתוף אמונה - תנועת האשה הדתית לאומית

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 140 שעות

מחזורי פתיחה

05/11/2024 - ערב
ימי שלישי

מתכונת הקורס

פרונטלי

מנהל הקורס

ד"ר שחר צדוק

הכשרת מנחי קבוצות ומובילי שיח בחברה הדתית לאומית

אודות

ההתרחשות הפוסט-מודרנית בסוף המאה ה-20 חיה, הולכת, מתפשטת ומוטמעת בכל תחומי החיים. כפי שנראה, התופעה הפוסט-מודרנית עברה את נקודת האל-חזור ולא ניתן לדחות אותה על הסף. הפוסט-מודרניזם הוא "הלך רוח" , סגנון אומנותי, תרבות וסגנון חיים.

לכל אלה יש השפעה על הדת והזהות הדתית ובעקבות כך על הזהות היהודית. תגובת הדת למחשבה הפוסט-מודרנית נעה בין התנגדות, הכלה וצמיחה רוחנית ובין בלבול וטשטוש זהות עד כדי נשירה מהדת. מכאן ניתן להבין את ערכה החשוב של הגות ומחשבה היהודית יצירתית המגשרת בין עולם ההלכה ובין המציאות הפוסט-מודרנית. עבור האדם הדתי, החצוי בין עולמות אלה, יש בהגות זו מין "ריפוי" לעולם של קונפליקט ותוהו.

במציאות זו, ניתן להבחין בצורך גובר להבנה מעמיקה ופיתוח כלים התומכים בדיאלוג בונה ובהנחיית שיח פורה תוך מגזרי ובין מגזרי.

לנוכח התמודדויות אלו, אנו מציעים תוכנית המאפשרת למידה מעמיקה של תכני ליבה בתחומי הציונות הדתית והאתגרים הניצבים בפניה בעידן הפוסט-מודרני והכשרה של מנחי קבוצות שיובילו שיח בציונות הדתית ומחוצה לה להתמודדות עם אתגרים אלה.

תוכנית זו משלבת תיאוריה עם פרקטיקה מבוססת מחקר והיא כוללת הרצאות פרונטליות של חוקרים ומובילי דעה, למידה א-סינכרונית להעמקת הידע התיאורטי שיהווה בסיסי לדיון קבוצתי, תרגילים מעשיים והתנסות של המשתתפים בלמידת עמיתים והנחיה של המשתתפים בתוכנית.

הקורס מנוהל על ידי היחידה לפיתוח מקצועי, הפקולטה לחינוך

ניהול הקורס

ד"ר שחר צדוק

מרצים נוספים

אדוה שפיר

מחזורי פתיחה

05/11/2024 - ערב
ימי שלישי בין השעות 16:00 - 21:00

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 140 שעות

אפשרות לשעות פרקטיקום בנוסף.

140

למי מיועד הקורס?

מובילי דעה, אנשי חינוך בכירים, אנשי מפתח ומנהיגים בציונות הדתית בעלי רצון להשפיע ולהוביל שינוי בחברה הציונית הדתית. 

תנאי הקבלה

  • אקדמאים בעלי תואר שני ומעלה יתרון ו/או בעלי תעודת רב
  • בעלי ניסיון בניהול ובמנהיגות ו/או חינוך של 5 שנים לפחות
  • בעלי עניין בהובלת שינוי בחברה הישראלית ובציונות הדתית
  • ראיון אישי

טרם נקבע
הוגש לקרן שבתון מורים בשבתון 4 ש"ש במידה והקרן מכסה חלק מהעלויות יש להשלים את ההפרש.

נושאי הלימוד

חלק א' – הקניית מיומנויות

למנחה הקבוצה תפקיד מכריע הן בהצלחת הקבוצה והן בהתפתחותם האישית של חבריה.

מנחה קבוצות תפקיד של מוביל ומשפיע על התפתחות המשתתפים המרכיבים יחד את הקבוצה. תכנית הכשרה ייחודית וחדשנית זו, מבוססת על המודל ההתפתחותי של מקנזי ולוויסלי (1983) ועל מאפייני הקבוצות בציונות הדתית המבקשות לחקור ולקדם מנהיגות בציונות הדתית. התוכנית משלבת ידע תיאורטי נרחב עם כלים מעשיים ותרגולים המאפשרים למשתתפים להבין לעומק את תהליכי הקבוצה ואת תפקיד המנחה בשלבים השונים, תוך התייחסות למקורות יהודיים ודוגמאות מן ההיסטוריה הציונית-דתית. כמו כן לפתח את המיומנויות הדרושות להנחיית קבוצות מגוונות, תוך הדגשת מנהיגות, אחריות חברתית ועבודת צוות על מנת להוביל קבוצות שיש להן חיבור למטרות לאומיות וערכיות רחבות יותר.

 

נושאי חלק א' – הכשרה בהנחיית קבוצות 60 שעות

  • יסודות ההנחיה
  • יצירת קשר וביטחון: בניית אמון, פתיחה, היכרות, יצירת חוזה קבוצתי.
  • הנעת תהליכים קבוצתיים: אקלים ודינמיקה קבוצתית, נורמות, גבולות, זמן ומקום.
  • הקשבה ושיתוף פעולה: שיתוף פעולה, מיומנויות הקשבה, תקשורת אפקטיבית.
  • הבנת הקבוצה
  • מושגי יסוד: מושגי יסוד בהנחיית קבוצות, תיאוריות ומודלים מרכזיים.
  • התפתחות הקבוצה: תהליכי התפתחות, סוגי קבוצות, התמודדות עם התנגדויות.
  • התמודדות עם אתגרים: לכידות קבוצתית, התמודדות עם תופעות שונות, תפקידים ודפוסים בקבוצה.
  • כלים ומיומנויות
  • התאמות אישיות: יצירת התאמות, סגנונות הנחיה והשפעתם.
  • העצמת המשתתפים: שילוב תכנים מעולם הפסיכולוגיה, גוף-נפש, אימון, CBT, מוסיקה, קלפים ויצירה.
  • הובלה ופיתוח: בניית מודל, הצגה עצמית, הנחיה ומנהיגות.
  • התנסות מעשית
  • בניית סדנא: שלבים בבניית סדנא, התנסות מעשית בהנחיית עמיתים.
  • למידה וחֲבֵרוּת: מתן וקבלת משוב, סיום ופרידה.

חלק ב'  – הקניית הידע אודות אתגר הזהות הדתית והיהודית בעידן הפוסט- מודרני  – 30 שעות מקוון א-סינכרוני

מבין הנושאים:

  • מהו פוסט-מודרניזם וההשפעה שלו על האדם והתרבות
  • ערעור הזהות היהודית והדתית ב"אין אמת"
  • ציונות וציונות דתית במשבר
  • תרבות הדתל"ש והציונות הדתית
  • יחסו הייחודי של הרב שרלו לפוסט-מודרניזם והיחס לחילון
  • הפוסט-מודרניזם כהזדמנות להתחדשות דתית
  • תיאולוגיה יהודית כבסיס לחינוך ערכי יהודי ודתי
  • פסיקה והגות מודרנית בעולם פוסט-מודרני 
  • גישה דיאלוגית בין חילונים ודתיים הקשר בין זהות יהודית ודתית לחוסנה של זהות בעידן פוסט-מודרני
  • תפיסה חינוכית מקדמת זהות

חלק ג' – חקר, למידה והתנסות – 50 שעות

בחלק זה המשתתפים יבחרו את הנושאים המרכזיים בהם יעסקו במהלך התוכנית. בכל מפגש זוג יכין ויעביר פעילות בקבוצה, יארח מרצה מומחה ויכין פעילות שתוקדש לנושא הנבחר.

מבין הנושאים :

  • התיאולוגיה של הציונות הדתית, פוסט-מודרניזם והציונות הדתית
  • מערכת החינוך של הציונות הדתית- לאן? 
  • אתגר העזיבה את הדת
  • מקומה של האישה בחברה הדתית
  • ישראל ויהדות התפוצות
  • מסורתיות חדשה
  • דת ומדינה
  • כיצד מובילים שיח בציונות הדתית ובחברה הישראלית
  • להט"ב בציונות הדתית
  •   נושאים נוספים שיבחרו על ידי המשתתפים

במסגרת חלק זה יתקיים כנס הציונות הדתית באוניברסיטת בר אילן ו-2 סיורים בהגעה עצמאית.

בנוסף יתבצע תהליך פרקטיקום לשיפור מיומנויות שנלמדו בקורס.

התהליך המעשי יתבצע בשדה החברתי במגוון מקומות אופציונלים ברחבי הארץ תוך התאמה אישית ללומדים ולתכנים אותם  ירצו להוביל.

תעודה

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה "סיים תכנית הכשרת מנחי קבוצות ומובילי שיח בציונות הדתית" מטעם היחידה לפיתוח מקצועי בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן. קבלת תעודה מותנית בעמידה בכל דרישות הקורס.

מידע נוסף

מוגש להכרה פדגוגית במשרד החינוך עבור עו"ה במסלול אישי.