Skip to main content

אני רוצה לקבל עוד פרטים

פוטותרפיה

תיאוריה ומעשה בטיפול אישי וקבוצתי דרך צילום והבנת כוחה של תקשורת וויזואלית

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 150 שעות אקדמיות

תאריך פתיחה

בקרוב

מתכונת הקורס

פרונטלי

מנהל הקורס

ירדן כרם

פוטותרפיה

אודות

תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית. 

הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו כמטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.

הקורס מנוהל על ידי היחידה לפיתוח מקצועי, הפקולטה לחינוך

קהל היעד

אנשי חינוך, מטפלים ומאמנים כמו כן בעלי רקע בצילום המעוניינים לשלב תהליכי העצמה בעבודתם. 

  1. מי שהצילום מושך אותו, שהשפה הצילומית "מדברת" אליו
  2. מי שמתעניין בנפש האדם, ומעוניין להבין לעומק ולרוחב ולעשות למען נפשו ונפשות אחרות
  3. מי שמוכן לחשיפה עצמית המהווה נדבך חשוב בתהליך הלמידה, וסקרן ללמוד
  4. אנשי מקצוע המעוניינים לשלב בעבודתם כלי משמעותי להעצמה וטרנספורמטיבי, זמין ומתאים לרוח התקופה הן בעבודה עם ילדים ונוער והן בעבודה עם מבוגרים

תנאי הקבלה

הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.

היקף הקורס

אורכה של התוכנית 150 שעות אקדמיות
150

עלות

עלות הקורס: 8,200 ש"ח

תעודה

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה "סיים לימודי פוטותרפיה" מטעם מרכז גוף-נפש והיחידה לפיתוח מקצועי בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן. קבלת תעודה מותנית בעמידה בכל דרישות הקורס.

נושאי הלימוד

  1. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד"ר צביקה תורן 

קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו. 

הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו. 

נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים ודיוקן עצמי, צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשיו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי- אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס. 

בין נושאי היחידה: היכרות דרך צילומים של אחרים. מהו טיפול. מה הם ענפי הפוטותרפיה, ההיסטוריה של הפוטותרפיה והתפתחות הגישות השונות, צילומים ראשונים בקבוצה. הצילום המושגי. הצילום הייצוגי, צילומים המייצגים רוגע, בטחון, שייכות ויציבות, צילומי ילדות,"הגישה הטיפולית- אלקטיבית ואינטגרטיבית. מפסיכואנאליזה ותיאורית העצמי עד סיביטי וסכימה תרפיה".

 בין נושאי היחידה: היכרות דרך צילומים של אחרים, מהו טיפול, מה הם ענפי הפוטותירפיה, ההיסטוריה של הפוטותרפיה והתפתחות הגישות השונות, צילומים ראשונים בקבוצה, הצילום המושגי, הצילום הייצוגי, צילומים המייצגים רוגע, בטחון, שייכות ויציבות, צילומי ילדות, "הגישה הטיפולית- אלקטיבית ואינטגרטיבית. מפסיכואנליזה ותיאורית העצמי עד סיביטי וסכימה תרפיה". גישות ועוגנים תיאורטיים במעשה הטיפולי,Every photograph with people has a psychological story to tell. צילומי משפחה, צילומים הדדיים בקבוצה, אני והקבוצה בצילומים הקבוצתיים. סיום היחידה ופרדה. 

 

  1. כשהנפש טמונה בתמונה | סיגל אדלמן

בין נושאי היחידה: האלבום המשפחתי כמייצג סיפור חיים, דינמיקה משפחתית וזיכרון אישי מול זיכרון קולקטיבי. ההיסטוריה של הצילום – אבני דרך עיקריות והבנת הכוח של הצילום כשפה לא וורבלית. השפעת הצילום על חיינו ויחסי הגומלין בין פוטותרפיה וטיפול באמנות. 

היחיד והקבוצה, עבודה קבוצתית ובחינת הדינמיקה החברתית, באמצעות טכניקות המשלבות צילום ואמנות. שימוש תרפויטי בצילום בעבודה עם ילדים, נוער ובוגרים, בטיפול פרטני ובקבוצות. שימוש בטכניקת 'ההשלכה' בצילום, כדרך להעמקת המודעות העצמית. עבודה עם פורטרט אישי ותצלומים מהביוגרפיה האישית ומתקופות משמעותיות בחיינו. 

  1. ניראות והשמעת קול באמצעות Photovoice | ד"ר רבקה הלל-לביאן

תיאור הקורס: Photovoice היא מתודולוגיה במחקר איכותני שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם, וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. 

נראות והשמעת קול הם צרכים בסיסיים של כל אדם כמו גם הצורך בשייכות. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור לקבוצות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של יחידים וקבוצות, תוך אפשרות להתנסות בדרך זו בעצמם. 

  1.  'פרויקט אישי' לסיכום לימודי פוטותרפיה | ד"ר טלי גורלי טוראל 

כל לומד ולומדת ייצרו במהלך השנה פרויקט אישי מיוחד. מטרת הפרויקט היא ליצור בדרך אומנותית-צילומית דימוי שיראה כיצד חוו רעיון מתוך לימודי הפוטותרפיה, איך השפיעו עליהם הרעיון או החוויה ומהם התהליכים שעברו בהקשר זה.

הפרויקט הינו תהליכי ומתחיל בכך שהלומדים בוחרים אירוע, חוויה, מפגש או תהליך שהיה משמעותי עבורם במהלך הלימודים אצל אחד המורים. הם מקבלים שתי הדרכות מקוונות בהן ידונו עם המנחה על הרעיון ועל דרך הביצוע הצילומית של ההגשה. 

הפרויקט עשוי להתממש בעבודת סטילס (צילום מעובד ומטופל), בעבודת וידאו ארט, בקולאז', בצילום מבעד לחומרים ממסכים, או בכל דרך אחרת שתוסכם. הפרקטיקה מבוססת על הסבה של רעיון Aesthetical Feedback. 

הלומדים כותבים תקציר של כעמוד על התהליך ומגישים את הפרויקט (התקציר+עבודת האמנות) בכתב/באמצעים אלקטרוניים במהלך חודש אפריל/מאי. שני המפגשים האחרונים בשנה"ל יוקדשו להצגת הפרויקטים במליאה (במצגת, בתצוגה, בוידאו וכד'), לדיון ולסיכום תהליך הלמידה כולו. 

  1. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון 

פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה. 

המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן. הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. 

תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות. 

תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים. בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך. 

  1. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי 

מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית. על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing. 

  1. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין 

מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. 

הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית. מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. 

הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.

ניהול הקורס

ירדן כרם

מרצים נוספים

ד"ר צביקה תורן, סיגל אדלמן, ד"ר רבקה הלל-לביאן, ד"ר טלי גורלי טוראל, גלעד בנארי, הראל סטנטון, ירון בן-חורין